tisdag 22 december 2009

godis!

Ljuvligt goda tryfflar och inte alls svåra att göra. Här är receptet jag gått efter:
200 g choklad (välj efter smak; vit/mjölk/mörk), 25 g smör eller margarin, 3/4 dl vispgrädde, florsocker att rulla i.

smaksättning: 1. 1 tsk malen kanel, 1/2 tsk ingefära, 1/2 tsk malda nejlikor. Välj mjölkchoklad.

2. o,5 g saffran, välj vit choklad.

3. 1 krm pepparmints olja/droppar, välj mörk choklad.

Gör så här: Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Koka ihop smör, grädde och smaksättning. Häll sedan blandningen över chokladen. Rör om tills chokladen är smält. Ställ in i kyl för att stelna. När smeten stelnat, rulla bollar med hjälp av florsocker.

När jag ändå var igång passade jag på att göra kola oxå... Fast jag hade nog inte kallat den kola egentligen, smakar mer som fudge. Hur som helst, den är jättegod!!!

Receptet på "kolan" hittade jag här och jag kan verkligen rekommendera det.
(jag gjorde utan apelsinsmak)

Nu ska jag hoppa in i duschen och göra mig redo för ännu en natt. Jag hoppas verkligen att denna natten är lugnare än föregående.. puh! Åtminstone hoppas jag få åtminstone en kopp kaffe under natten. Allra helst hoppas jag ju att det är riktigt lugnt, så jag hinner virka klart mormors pulsvärmare innan julafton....

Jag tittar ut genom förnstret och snön fullkomligt vräker ner ute. Usch. Hoppas det slutat tills jag ska ut om ett par timmar. Brrrrrrr....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar