lördag 13 februari 2010

nytt & fräscht, gammalt & tveksamt


De här "gräddbakelserna" till kuddar beställde jag från hm´s hemmakollektion. Tycker de är så himla fina!! Det kommer nog bli fler beställningar därifrån ganska snart.....

Mamma var här för nån vecka sedan. Hon hade rotat fram ett gammalt linneörngott från mormors vind. Jättefint tyckte hon och tänkte på mig. Så det hade hon med sig till mig och berättade att det hade mormors moster gjort i sin ungdom... Dvs långt före Hitlers tid. Men titta på mönstret....

Jag är mycket tveksam till om jag vill ha detta framme. Även om jag vet att mönstret är gjort långt före Hitlers tid och inte har något med det att göra, så känns det väldigt fel. Jag ska stryka det i alla fall. Så får jag se sen... det är ju väldigt fint med spetsen och broderierna. Och tänk vilket arbete hon har lagt ner. Är ju synd att det ska bara ligga undangömt i någon garderob. Hmmmm......???

2 kommentarer:

  1. supermysigt det vart med kuddarna=) jo, bra med egen loppis=)har hämtat mycket hos min mamma och pappa, dom köpte ett gammalt hus som det blev lämnat massor av gamla saker i=) tur för mig...ha en skön helg

    SvaraRadera
  2. Hej Kristin!

    JA, det är synd att symbolen blev så negativ efter det att nascisterna började använda den. Från början hade den ju en helt annan betydelse! Förstår att du känner dig kluven men om man verkligen vet vad tecknet betyder tycker jag att du kan ha det fina örngottet framme.

    Det var mysigt att kika in till dig och tack för kommentaren hos mig!

    Hoppas att du får en fin vecka!

    Anna-Lena

    SvaraRadera