söndag 23 augusti 2009

Husmor

Vet inte vad som flugit i mig, men senaste veckan har husmor i mig vaknat till liv. Idag har jag bakat igen! Chokladcookies. Mest för att jag va sugen på choklad och inte orkade gå ut och införskaffa choklad. Och så ska jag jobba inatt och då är det alltid trevligt att ha nåt gott att knapra på till kaffet. Här va det visst en liten katt som va nyfiken på mattes kakor

Kakfatet är ett av mina favoritägodelar som jag är mycket rädd om. Fick det av en liten tant en gång för några år sen när jag jobbade på äldreboende. En sån där speciell, pimpinett liten tant med mycket bestämda åsikter och gammaldags sätt och som i början va mycket svår att tycka om, men så småningom blev hon min favorittant som jag nog aldrig kommer att glömma. Hon hade inga egna barn, så hon gav bort såna där små saker som fat, dukar etc till de hon tyckte om, oftast nån av oss unga "flickor" som hon kallade oss. Hon ville ge sin gamla rosa korsett till mig en gång, när jag berättade att vi inte använder korsetter och strumpebandshållare längre. Det va alldeles förskräckligt tyckte hon! I efterhand ångrar jag nästan att jag inte tog emot den, för den va jättefin och hade varit perfekt att rama in och ha som en tavla på väggen. Det är lätt att va efterklok..... Hon skulle nog i alla fall blivit glad om hon visste att jag använde kakfatet till mina hembakade kakor! (mindre glad om hennes korsett blev en tavla kanske....)

Inatt tänkte jag ta tag i ett typiskt höstprojekt, nämligen börja virka! Har sett så många fina virkade vantar, mössor, strumpor, koftor etc i affärerna och blivit inspirerad. Skulle väl egentligen lika gärna kunna köpa nåt, men det är roligare med sånt man gjort själv... Vi får väl se hur det går. Kanske har glömt av hur man gör?!

1 kommentar:

  1. du kan alltid virka en fin mössa till mig fröken oertel :D
    /fröken sandh

    SvaraRadera