tisdag 18 augusti 2009

baka baka liten kaka...

Blev så sugen på att baka häromdagen. Hade tyvärr inte rätt ingredienser för att baka paj/kaka med blåbär som jag hade tänkt. Så jag gjorde chokladmuffins med vaniljkräm istället! Tyvärr hade jag dem i ugnen något för länge så de blev aningens torra. Duger att bjuda på jobbet nån dag... Annars varde supergoda och helt klart värda att göra igen!

Och igår kom jag på att jag inte hade något bröd hemma och hade inte ingredienser hemma för att göra det brödet jag brukar baka. Så det blev goda havretekakor istället! Var tvungen att avnjutas senare på kvällen med en kopp thé. Mumma!
Recept på muffinsen:
1. Vaniljkräm: 1 äggula, 2 msk socker, 1½ msk vetemjöl, 1 dl mjölk, 1 msk vaniljsocker.
Vispa äggula och socker så vitt och pösigt det går. Blanda mjöl och mjölk och rör ner i äggblandningen. Koka upp och sedan stå på svag värme tills krämen tjocknat. Smaka av med vaniljsocker. Kyl ner i kallt vattenbad under omrörning.
2. Muffins: 125 g smör/margarin, 75 g mörk blockchoklad (jag kan rekommendera mer, kanske 100 g), 2 ägg, 1½ dl socker, 3 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver.
Smält smöret i kastrull på svag värme. Bryt chokladen i bitar och låt smälta i smöret. Vispa ägg och socker pösigt och rör sen ner chokladsmeten. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner även det i smeten. Klicka ut smeten i ca 15 muffinsformar (ca halva formen). Gör ett litet hål i varje muffins och klicka i en tesked vaniljkräm i varje.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 10-12 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar