söndag 1 november 2009

mörkt och grått

Nu märks det att det är höst. Den tråkiga, mörka, ruggiga sorten. Den fina hösten missade jag ju när jag låg hemma i lunginflammation. Jag som hade tänkt vara ute mycket och fota höstens färger. Icke sa nicke!
Nu är det väl alldeles för sent när det har börjat blåsa och löven ligger bruna och torra på marken. Annars åkte jag igenom bokskogen i Gårdsby i onsdags och där var det riktigt vackert! Det var dock inte läge att gå runt å fota då anledningen till gårdsbyturen var begravning. (En riktigt tung och sorglig begravning, men vacker. Kistan drogs genom byn till kyrkan i en fin gammal vagn med svart tak och draperier, av två fina ardennerhästar. Värdigt och passande avsked.)

Helgen, åtminstone halva, har spenderats på landet hos mor med anledning av mormors 85-års dag. Jag letade fram en gammal pappersask som låg i mitt skåp (från mormors vind; skattkammaren). Det var en ask från Kodak med gamla, gamla oanvända små fotopapper och ett tiotal små fotografier från gården när min morfar var liten. Den tiggde jag mig till, för jag anser att den tillhör mitt skåp... Glömde dessvärre ta med den hem. Tänkte jag kunde ha asken som "dekoration" någonstans. Men fick med mig mammas gamla sy & handarbetsbok. Satt och försökte virka häromkvällen men fick inte till det, men förklaringen finns i "bibeln" så nu kanske jag kan komma igång!!!!! Om inte den mörka, gråa, kalla, ruggiga hösten tar ifrån mig all inspiration...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar