tisdag 24 november 2009

hundralappsfynd

Idag har jag gått emot mina principer och fyndat second hand på Emmaus. Det här var vad jag fick för en hundralapp! Tre fina fat till ljus etc och en påse med 20 st gamla klämmor till julgransljus.


Jag älskar ju gamla prylar så det är ju inte det att jag är emot att handla "second hand" egentligen. Det är bara det att i princip allt man kan hitta på loppisar eller antikaffärer etc kan jag hitta i mormors gamla hus. Gratis. Och det är ju roligare när man har en personlig anknytning till prylarna.

Men nu hade jag ingen lust att vänta tills nästa besök i mormors gamla hus (där min morbror bor nu, därav lite känsligt att åka dit och samla på sig saker hur som helst) och jag ville ha lite fina fat att ställa ljus och annat fint på nu. Så jag chansade på Emmaus och faktiskt, de hade lite annat än sjaskiga krukor från 1992! Positiv överraskning.

Men ALDRIG kommer jag att köpa skålar, bakformar, krukor eller andra liknande saker på loppis. ALDRIG! Det mesta av äldre föremål som finns på loppisar har ofta tillhört gamla människor. Och tro mig, gamla människor kan vara så äckliga!!! Har man jobbat inom hemtjänsten så vet man.... Bakformar, fina skålar och burkar används till mycket annat än det de är till för. Det är den bistra sanningen. Nu kanske jag gör en och annan besviken, men det är så det är. Klart att inte alla gamla är sådana, men det är i alla fall en stark anledning till att jag inte gärna handlar såna föremål begagnat. Jag vet inte om eller vem som kan ha kissat i den fina soppterrinnen...

Imånn fortsätter jag att stilla mitt shoppingbegär. Heldag i Helsingborg-Helsingör med jobbet. Räknar dock inte med att göra några direkta fynd... (Arma plånbok)...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar